Een tuinder kweekt mooie biologische producten, maar… hoe raakt hij ze kwijt? Een kunstenaar maakt prachtige schilderijen maar… krijgt hij ze aan de man gebracht? Jij neemt fantastische foto’s, maar… wat doe je ermee? Jij schrijft een mooi boek maar… krijg je het ook uitgegeven? Jij speelt prachtig viool maar… wat kun je ermee? Na een cursus kalligrafie kun je prachtig kalligraferen maar… wat doe je ermee? Maar wat heb je aan die producten, ideeën of diensten als je er geen vervolg aan kunt geven. Daar moet je ook energie in steken. Anders blijf je zitten met je groenten, schilderijen, foto’s, boeken, muziek, ideeën…
Laat het ons creativiteit van de tweede orde noemen.
Hoe geef je die tweede en eventuele verdere stappen vorm? Hoe zorg je ervoor dat je ideeën die omgezet zijn in producten of diensten niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen iets kunnen betekenen?
Maak een fotoboek van je familie. Kalligrafeer wenskaarten met sprekende citaten. Organiseer met een voordrachtkunstenaar een verhalen- en muziekavond. En dan is het nog niet zeker dat je je idee, product of dienst kwijt kunt. Je zult je ook moeten afvragen wat mensen op prijs stellen, waar ze interesse voor hebben. Of om het nog eens anders uit te drukken: componeren is één, spelen is twee en publiek krijgen is drie en of ze er ook nog willen voor betalen is vier.
Kijk, ik schrijf een blog maar krijg ik ook lezers? Ik zal me daarop eens concentreren. Maar ideeën zijn natuurlijk welkom.
Geef een reactie
Voilà, ik heb je stukje gelezen en het spreekt me aan ?